Det var en vän som bad mig att skriva om vår ortodoxa kristna tro, så enkelt det går. Det är inga ord för en buddhist, till exempel, inte heller för lärda människor, utan mer för unga ortodoxa kristna som blir intresserade av andra religioner.
Kära A.,
Du
minns kanske att jag berättat för dig många gånger
att jag var en sökare. Jag har ”provat på” olika
religioner och läst allt möjligt.
Jag provade lite på yoga övningar och åkte till en
buddhistisk retreat där jag mediterade och till och med bugade
framför en Buddha
staty.
Någon
gång stötte jag på antroposofin, på Rudolf
Steiners böcker. Antroposofi är en blandning av
österländska religioner och kristendom. Den tror på
Kristus, men även på flera jordeliv eller reinkarnation
(något som en kristen inte gör). Idag är jag inte
längre en ”antroposofivän”, men Steiner blev då
ändå länken mellan buddhism och kristendom, eftersom
han pratade om Kristus som centrum i sin ”lära”. Gud kan
rädda oss från en farlig situation genom en annan farlig
situation, som ändå är närmare räddningen.
Någon
gång emellanåt fick jag idén att läsa Bibeln.
Och så småningom började jag tro igen på
Jesus Kristus. Det var en långdragen process... Jag minns att
jag en gång eller några gånger gick in i en kyrka
och bad framför Guds Moder för min son - och för mig.
Under
tiden jag var intresserad av buddhismen (och antroposofin) ignorerade jag att jag var kristen, att
jag var döpt. Jag gick igenom en djup kris och låtsades för mig själv att jag mådde bättre genom att meditera eller liknande. Jag började leva
i en värld, som jag inte kunde förklara för andra och
inte för mig själv heller. Mina erfarenheter gick inte att dela med andra. Till slut var jag på
väg att gå sönder och begå självmord.
Jag
var helt utan skydd inför livets svårigheter. Jag var som
en trasig båt på ett stormhav.
Det betyder inte att själens smärta inte hade kommit om jag inte hade "sökt på ett annat håll". Inte heller är skyddet som Gud ger oss det som vi själva vill ha i en viss situation. Ändå är tron det enda verkliga skyddet, eftersom den inger mod till och med inför döden och ger livet dess mening.
Det betyder inte att själens smärta inte hade kommit om jag inte hade "sökt på ett annat håll". Inte heller är skyddet som Gud ger oss det som vi själva vill ha i en viss situation. Ändå är tron det enda verkliga skyddet, eftersom den inger mod till och med inför döden och ger livet dess mening.
Kristus
kallar människorna till
Sig från
olika folk, olika religioner, olika åldrar, olika situationer.
Han kallar till Sig även sådana som redan har fått
det kristna dopet, men som har blivit främlingar i sin egen
religion. Sådan var jag också. För dem har denna
främlingskap större konsekvenser än för en som
aldrig har blivit döpt. Den döpte har ett minne inom sig,
en vetskap som den icke döpte inte har. Att strunta i detta
minne, i denna erfarenhet är väldigt smärtsamt för
själen som inte vet varför den lider så mycket. Den
kristna förblir på något sätt en kristen även
när han börjar tycka att den andra religionen är
intressantare. Det är inte sällan en slags naiv kärlek
som gör honom eller henne att vilja ge kärlek till alla och
att visa att han eller hon respekterar alla. Men priset på
naiviteten är stort. Denna naivitet döljer också ett inre fel, en fläck (eller bättre sagt flera), en fulhet som inte vill komma till ljuset (i teologiskt språk "synd"). Därför betalar man för den: man betalar inte för kärleken, utan för den inre ofullkomligheten, för fulheten som älskar mer mörkret än ljuset.
Kristendomen
tror att Gud finns och att Han är en Person.
Alla människor, från Adam tills idag, bär Guds
ansikte inom oss.
Därför är vi människor personer
också. Vi har ett
ansikte!
Det
spelar ingen roll vem vi är, vilken
religion vi har, om vi är kristna, muslimer eller buddhister, om
vi är svenskar eller rumäner eller turkar eller kineser
eller somalier, om vi är man eller kvinna: vi alla bär Guds ansikte inom oss, eftersom Gud
har skapat oss efter Sin Bild, som Sin Avbild. Men vi måste växa från Guds avbild till att i frihet alltmer likna Gud.
Buddhismen
tror inte på Gud. För den är Guds ansikte inget
begrepp. (En buddhist bär alltså på Guds ansikte,
men vet inte detta.) Nu skriver jag inte bara om buddhismen, utan om alla religioner som inte tror på Gud eller på "en personlig Gud". De flesta nutida ”kristna som inte vill vara
kristna” säger nämligen att de tror på något, men att de
inte tror på en personlig Gud, utan på en slags allmän
princip eller universell energi. Men bara
den som har ett ansikte kan älska och gråta. ”Herr
Princip” eller ”Fru Energi” eller ”Hen Nirvana” kan inte
älska och gråta med oss.
Tänk
på det första ansiktet som närmar sig vårt
ansikte som bebis, som ler emot oss och mumlar det mildaste ordet som
finns för att vi ska vila fridfullt och
känna glädje för att vi fick ett liv, där vi blir
älskade och kan älska.
Den
kristne Gud – som från början är en Person - kom
till jorden och tog en mänsklig gestalt och ett mänskligt ansikte. Kristus
är både Gud och Människa.
Däremot
tror buddhismen på Nirvana,
ett begrepp som handlar om att ”släcka” allt som finns,
tills det blir inget kvar. I tomheten som uppstår finns något
bortom alla begrepp, där man skulle uppnå friden.
Jämför
alltså Ansiktet som ser dig som person, som älskar dig och
lider med dig och oftast i ditt ställe, jämför detta
Ansikte med något bortom alla begrepp. Med Ansiktet kan du ha
en dialog. Däremot kan det inte finnas en dialog mellan dig och något bortom alla begrepp. Här har
du skillnaden mellan kristendom och buddhism.
När
du har ett bekymmer kan du inte be: ”Herr Princip, kom till mig!
Fru Energi, hjälp mig! Goda Nirvana, se mig, jag är ju
också en människa, fast det känns som jag inte är
någonting, ingen ser mig, allt och alla verkar vara emot mig,
allt kämpar emot mig. Jag är i nöd, jag går
under, rädda mig, goda Nirvana! Goda Nirvana, hjälp min
broder som har bekymmer med kärleken, hjälp min syster som
är cancersjuk, förbarma dig om min mormor som är svårt
sjuk och inte kan andas längre. Hjälp dem, Goda Tomheten
som är någonting bortom alla begrepp, jag älskar dem!
....Man kan ju inte be på sådant sätt. Jag behöver
be Någon som har ett ansikte, som verkligen är närmast
mig, som är Människa som jag, men samtidigt Gud.
Människan-Gud som verkligen kan hjälpa mig.”
Buddhisterna
har alltså förstått att det högsta som finns är
bortom alla begrepp. De märker nog också att en person är en konkret person, men de ignorerar detta i deras tro. De pratar aldrig om hur viktig detta är, att vara en person, med ett eget (inre och yttre) ansikte.
Alltså, eftersom det högsta som finns inte bara kan vara någon vanlig person, säger buddhismen att Gud inte finns. Den vet inte att lösningen är enkel för den som tror: en Person som är både Gud bortom alla begrepp och Människa av kött och blod. Men så länge den försöker hitta något annat än Kristus Gud-Människa där bortom alla begrepp, kommer den att stanna kvar vid Nirvana. Kristus kan man inte hitta bortom alla begrepp, vägen är inte en "meditation", utan konkret kärlek och konkreta händelser. En konkret händelse var att Kristus kom till jorden i kött och blod. Nirvana är bara tomhet, därför att utan Kristus finns inget liv. Och tomheten drar till sig döden.
Räddningen kommer inte från den nya religionen som man ville upptäcka och undersöka, utan nyckeln befinner sig inom det egna hjärtat. Räddningen kommer när man får en insikt om det som gick snett i ens liv, de egna felen som inte berodde på den kristna tron, men som man hade sårat Gud, sig själv och de andra omkring med.
Men nu har det blivit lite sent. Vi "möts" i nästa brev...
Må den heliga Jungfru Maria, Gudaföderskan, beskydda dig!
M.
Alltså, eftersom det högsta som finns inte bara kan vara någon vanlig person, säger buddhismen att Gud inte finns. Den vet inte att lösningen är enkel för den som tror: en Person som är både Gud bortom alla begrepp och Människa av kött och blod. Men så länge den försöker hitta något annat än Kristus Gud-Människa där bortom alla begrepp, kommer den att stanna kvar vid Nirvana. Kristus kan man inte hitta bortom alla begrepp, vägen är inte en "meditation", utan konkret kärlek och konkreta händelser. En konkret händelse var att Kristus kom till jorden i kött och blod. Nirvana är bara tomhet, därför att utan Kristus finns inget liv. Och tomheten drar till sig döden.
Räddningen kommer inte från den nya religionen som man ville upptäcka och undersöka, utan nyckeln befinner sig inom det egna hjärtat. Räddningen kommer när man får en insikt om det som gick snett i ens liv, de egna felen som inte berodde på den kristna tron, men som man hade sårat Gud, sig själv och de andra omkring med.
Men nu har det blivit lite sent. Vi "möts" i nästa brev...
Må den heliga Jungfru Maria, Gudaföderskan, beskydda dig!
M.
1 kommentar:
Jag är författaren till detta inlägg, men kan tyvärr inte längre komma åt innehållet för att redigera det, Jag har inte längre tillgång till min blogg.
Min önskan är ändå att rätta och komplettera mig själv. Den kristna Gud är unik och treenig, alltså tre personer i ett. De tre hypostaserna, Fadern, Sonen och den Helige Ande är fullkomligt förenade i Den Heliga Treenigheten.
Jag läste en bok som heter "Den fromme Kosma Athoniten, Apostel i Zair." Där säger han att man först måste förstå det andra folkets egna kultur, annars riskerar man att inte bli hörd eller förstådd. När du pratar med en muslim måste du betona att Gud är unik, att Han är en enda Gud. Detta inte bara för att de redan tror på detta, utan även för att de missförståndaktigt påstår att vi har tre Gudar. Om man använder det traditionella sättet att tala om Fadern, Sonen och Den Helige Ande betyder detta tre Gudar för dem. Därför borde man förklara för dem att Gud är en enda Gud, men denne Gud är en levande Gud och följakigen har ett Sinne, (nous på grekiska). I Guds Sinne finns Ordet. Alltså Ordet finns i Guds Sinne, alltså Ordet finns i Gud själv. Och Ordet visade sig för människorna.Denna är Sonen. Därför är Fadern och Sonen inte två olika Gudar. Fadern är Gud och Sonen är Hans Ord.Muslimerna tror att Gud har skapat världen med hjälp av Ordet.Därför tror muslimerna i Den som kristna kallar för Sonen, de bara kallar Honom för Ordet.
Och eftersom Gud är en levande Gud, Han måste ha Livets Princip inom Sig själv. Denna är den Helige Ande.Alltså Fadern, Sonen och den Helige Ande är en enda Gud. På detta sätt förklarade fader Kosma den Heliga Treenigheten för muslimerna för att förstå tydligt.
"I kristendomen Blev Ordet till människa, Ordet förkroppsligades för att människorna skulle förenas med Honom.För att förenas med Guds Ord, med förkroppsligandet, korsfästandet, döden och Uppståndelsen måste vi förenas med denna person, med Herren Jesu Kristi död och Uppståndelse. Vi måste förenas med Livet och Uppståndelsen av den förkroppsligade Ordet. Hur? Genom den Helige Ande, den Heliga Nattvarden....Den viktigaste skillnaden är att i den kristna ortodoxa tron har Ordet blivit människa, medan hos muslimerna är Guds ord en bok,Koranen."(Den fromme Kosma Athoniten, Apostei i Zair)
Skicka en kommentar