Redan från början grundas
äktenskapet på en kärlek som inte reduceras till en
tillfredställelse av det kroppsliga begäret, som snabbt
skulle resultera i leda. Kärleken förenar den kroppsliga
och den själsliga dragningen med en kärlek som är ett
uttryck för att både mannen och kvinnan ser
hemligheten-mysteriet i den andras väsen och känner en
”gränslös” önskan att ”respektera den andra som
person, att ta på sig alla offer och mödor för den
andras skull.” Men denna önskan måste förverkligas
genom gärningar. Man visar den andra uppmärksamhet och
förståelse, genom att tjäna den andra och offra sig
för henne/honom, och allt detta präglas in i ens väsen
i ”ett levande andligt minne, som lyfter var och en av de båda
som person, lyfter dem genom varandra och gör att deras
kroppsliga kärlek genomsyres av mer och mer andlighet och
intimitet.”, säger fader Stăniloae. Să blir den andras kropp
genomsynlig för hans/hennes andlighet och ”får ett
ständigt växande andligt djup, blir en plats där
hans/hennes andlighet uppenbarar sig, varje av de båda blir för
den andra ett mer och mer känt och samtidigt odefinierbart
mysterium.” Men eftersom varje människa är en unik
person, ”var och ens mysterium uppenbarar sig helt endast för
den andra, förverkligas endast genom och för henne/honom.
Var och ens mysterium sammanflätas med den andras i ett unikt
mysterium, därför att varje av dem båda bär mer
och mer av den andra i sitt väsen. På så sätt
är äktenskapet ett äkta levande mysterium av den
dualitet eller den duala enhet som redan börjar ge sig till
känna och förverkligas i ögonblicket där paret
förenats i äktenskapet eller tidigare, men realiserar
möjligheterna som öppnas under hela deras liv, utan att
känna leda för varandra.”
Som alltid, nådens gudomliga
verkan sammanflätas med den mänskliga gärningen, med
den mänskliga viljan. Aldrig kan de skiljas åt: den
gudomliga nåden verkar endast när människan vill
detta, därför att människan framförallt är
skapad av Gud som en fri varelse. Guds kärlek är mild och
tålmodig, aldrig tvingar Han sig med våld in i människans
själ, utan Han kommer när människan själv av fri
vilja öppnar dörren av sin själ. Gärningarna som
människan utför skulle hon inte kunna utföra utan Hans
nåd, men de är nödvändiga som ett äkta
uttryck av människans egen vilja och en förberedelse för
emottagandet av nåden. Nåden kan komma först utan
att de goda gärningarna finns, men om människan inte
besvarar Guds kärlek med sina egna gärningar efter nådens
besök, når nåden nästa gång inte fram
genom molnet som lägger sig omkring människans själ.
Gärningarna skrivs in i människans väsen, oändligt
sammanflätade med den gudomliga nåden och detta vävnad
av ljus blir vår livklädnad, och samtidigt vårt
inre, vår sanna kärna av vårt återuppståndna
väsen efter Kristi återkomst, vårt andliga hjärta.
De är vår ljusstege till himlen och våra
bröllopskläder. Detta gäller även för
äktenskapet, som fader Stăniloae konstaterar: ”Kärleken
växer ur utövandet av det ömsesidiga ansvaret för
den andra och ansvaret växer ur kärleken. Kärleken
mellan människor som är beroende av så många
behov som livet i en [köttslig] kropp förutsätter är
inte endast en lycklig åskådning av den andras
kroppsliga skönhet och i eferhand en allt intensivare åskådning
av hans/hennes själsliga skönhet, även om kärleken
är detta också, utan kärleken är även
motorn för otaliga ansvarstaganden för den andra. Och detta
skrivs in [i vårt väsen] som en viktig faktor som leder
till förandligandet av den kroppsliga kärlekens utövning.
Detta ansvarstagande manifesteras genom gärningar mitt i
samhället, därför att den egna familjen inte kan
tjänas utan att fullfölja sina plikter i samhället.
Nåden som det äkta paret får [genom äktenskapets
sakrament i Kyrkan] verkar sådeles i samhället och i
Kyrkan. Så länge vi ser på äktenskapet endast i
samband med dem som ingår äktenskapet och inte i hela
Kyrkans sammanhang och därigenom i hela världens
sammanhang, kommer vi aldrig att förstå äktenskapets
sakramentala karaktär, detta stora Mysterium (...). Äktenskapets
Mysterium är mer omfattande än familjen. Det är den
gudomliga kärlekens mysterium, Mysteriet som omfattar hela
tillvaron och därför är äktenskapet av intresse
för hela Kyrkan och genom Kyrkan för hela världen. En
sund familj är en sund cell i Kyrkans och samhällets
kropp.”
I början visades hur fader
Stăniloae ser på begreppet ”person” i samband med det
äktenskapliga i människans väsen. Enligt honom blir
mannen en person först genom sin unika kvinna som ett lika unikt
uttryck för den andra hälften av mänskligheten och
tvärtom. Men detta är inte allt, som fader Stăniloae
observerar. Genom att utöva sina plikter i familjen som lever
mitt i samhället blir människan först en äkta
människa, en ”människa för de andra” och detta
ansvar formar honom/henne till en person. Man blir en person för
och genom den andra, men, eftersom man lever tillsammans med de andra
i samhället på ett ansvarsfullt sätt, blir man
samtidigt en person för de andra i samhället, den lilla
gemenskapen tjänar den större gemenskapen och formar den
aktivt.
Både mannen och kvinnan får
genom att offra sig själva en egen fördjupad unikhet och
samtidigt fördjupas de ömsesidigt. Deras förening får
mer och mer en personlig karaktär och var och en av de två
personerna växer mer och mer andligt - i den omfattning att de blir
till en enhet. Utan detta ansvar gentemot den andre förblir
människan i ett fattigare, ”inkonsistentare” tillstånd,
”som endast skiljer sig från barn(domen) genom bristen på
oskuld.”
Genom utövandet av detta ansvar
blir den personliga Guds närvaro mer och mer synlig och ”ger
oändligt värde till den äktenskapliga partnern. (...)
Je mer den andre upptäcker sitt djup, desto mer blir den genomskinligare för Kristus, som garanterar hans/hennes eviga
värde som människa, därför att Han själv
blev människa. Var och en ingår genom den andra i en
direkt relation med Kristus, utan att hans/hennes värde och
konsistens därigenom förminskas. (...) Kristus lever i båda som Den som blir synlig genom
den andra - som genom en genomskinlig och unik miljö av Hans
fullständiga uppenbarelse. De upplever Honom även som Den
som kräver speciella ansvarstaganden i samband med detta. Kristus lever i båda som Den som gav dem
varandra, som en speciell miljö av uppenbarelse och utveckling
av både gemenskapen och [var och en av de två] personerna, genom
ömsesidigt tjänande.” Ingen annan man eller kvinna skulle
uppenbaras i samma utsträckning i sin djupaste mänsklighet,
relationen skulle aldrig nå mysteriets djup av det första,
brutna äktenskapet. Den oupplösliga föreningens
mysterium, som blir en djupare och djupare kommunion, är Kristi
Mysterium.
(fortsättning följer)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar