Föreningen mellan man och kvinna
inom äktenskapet, deras förening i Kristus är en
”liten kyrka”, som den Helige Johannes Chrysostomos säger,
eller en del av Kyrkan. Kyrkan består av sådana
äktenskapliga enheter genom den Helige Ande som ger Kyrkan liv.
”Detta mysterium är stort och jag säger i Kristus och i
Kyrkan”, säger den Helige Apostel Paulus (Ef 5, 32).
Äktenskapet är ett hemligt ansikte av Kyrkan, säger
den Helige Johannes Chrysostomos och: ”När mannen och kvinnan
förenas genom äktenskap, är de inte längre något
jordiskt, utan själva Guds ansikte.” Klemens av Alexandria
skriver: ”Vem är de två eller tre som samlas i Kristi
namn och i deras mitten är Herren? Är de inte mannen
och kvinnan som förenas i Gud?
Fader Stăniloae talar om intimiteten
som finns mellan man och kvinna: ”För mannen är kvinnan
mänskligheten som har nått den djupaste intimiteten med
honom– och ömsesidigt. De är för varandra helt
avslöjade i en total ärlighet, var och en är en annan
”jag” för den andra, men samtidigt förblir de en ”du”
som man behöver för att upptäcka sig själv. Var
och en glömmer sig själv och blir den andras jag. Den
Helige Johannes Chrystostomos säger: ”Den älskade är
för den som älskar identisk med sig själv. Kärleken
beskaffenhet är så att den som älskar och den älskade
verkar inte utgöra två olika personer, utan en enda
människa.”
Och Fader Stăniloae fortsätter:
”När kvinnan blir en sådan intim och ren (representant
av) mänsklighet(en) för sin man, genom att den kroppsliga
kärleken överväldigas av den andliga, kan mannen se
med rena (lidelsefria) ögon vilken kvinna som helst och kvinnan
vilken man som helst. Äktenskapet är på så sätt
en väg mot förandligandet av de båda makarna inte
bara i relation med varandra, utan i relation med de andra
människorna. ”Med andra ord, äktenskapet är en väg
till en universell andlig kännedom. Alla kvinnor får ett
andligt djup för mannen som har kommit dit i hans kvinnans person och alla män
får ett andligt djup för kvinnan i hennes mans person. Men mannen
förblir förenad med sin kvinna eftersom han är
familjariserad med hennes unikhet, för att hon ska förverkligas
som person och för att känna Kristus genom denna unikhet.
Det samma gäller för kvinnan. Och här visas
äktenskapets sociala vikt på nytt.”
Även om meningen är att det
andliga ska vara av största vikt, ”är kristendomen ändå
realist”. Den föraktar inte den kroppsliga föreningen
mellan man och kvinna, men ser den som ett medel för att främja
den själsliga föreningen. För den kristna ”finns det
bara två korrekta inställningar gentemot det kroppsliga
begäret: antigen total avhållsamhet utanför
äktenskapet eller dess användning som ett medel för
att åstadkomma och fördjupa den själsliga
föreningen.” Dessa två tillsamans utgör den
äktenskapliga kyskheten som bröllopets böner pratar
om.
Om man tillfredställer sitt begär
utanför äktenskapet blir mannen en slav under detta begär
och kvinnan blir för honom blott ett medel för detta
tillfredställelese. Men detta, poängterar Fader Stăniloae,
kan även hända inom äktenskapet där paret inte
anstränger sig att förvandla och förandliga sin
kroppsliga förening, ”och
detta händer nästan alltid där trons nåd
fattas.”
Kyrkan är realist, eftersom den
vet att de flesta är oförmågna att leva i total
avhållsamhet. Det är därför Kyrkan anser att
äktenskapets sakrament är så viktigt. Det är det
enda sättet att förandliga det kroppsliga begäret
genom att den själsliga föreningen genomsyrar begäret
och blir starkare än det
När Aposteln Paulus sade att: ”Vad
nu angår det I haven skrivit om, så svarar jag detta: En
man gör visserligen väl, i att icke komma vid någon
kvinna; men för att undgå otuktssynder må var man
hava sin egen hustru och var kvinna sin egen man. ...Men kunna de
icke leva återhållsamt, så må de gifta sig,
ty det är bättre att gifta sig än att vara upptänd
av begär.” (1 Kor7, 1, 2, 9) så förstår
han ändå inte äktenskapet som något uteslutande
negativt som ”ett tolererat medel att tillfredställa ett
syndigt begär”, utan han ser på äktenskapet som ett
mysterium med djupa kristna innebörder: ”På samma
sätt äro männen pliktiga att älska sina hustrur,
då dessa ju äro deras egna kroppar; den som älskar
sin hustru, han älskar sig själv. Ingen har någonsin
hatat sitt eget kött, i stället när och omhuldar man
det, såsom Kristus gör med församlingen, eftersom vi
äro lemmar av Hans kropp. `Fördenskull ska en man övergiva
sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de
tu skola varda ett kött`...Den hemlighet som ligger häri är
stor, jag säger detta med tanke på Kristus och
församlingen. Dock gäller också om eder att var och
en skall älska sin hustru såsom sig själv, men
hustrun å sin sida ska visa sin man vördnad.” (Ef 5,
28-32)
Fader Stăniloae ser inte på
äktenskapet som något som endast kan rättfärdigas
genom barnafödandet (i likhet med andra ortodoxa teologer, såsom t
ex Pavel Evdokimov) . Dessutom tror han att Aposteln Paulus inte bara talar om den utomäktenskapliga tillfredsälelsen av det
kroppsliga begäret som en synd för den sociala förstörelsen
den provocerar, utan även därför att den inte kan förvandlas
och förandligas som den äktenskapliga kärleken gör.
Kyrkan ser alltså på den
äktenskapliga relationen som ”en fullständig – både
kroppslig och själslig – relation. I det äkta äktenskapet
gör mannen och hustrun framsteg i den själsliga föreningen,
därför att egentligen endast i detta avseende kan man göra
framsteg. Detta framsteg måste de själva bidra till med
sin vilja. Det är därför de får detta Mysteriums
nåd. De måste vara medvetna att deras relation tenderar
att bli syndig och svävar i faran att gå sönder om
den reduceras till att tillfredställa det kroppsliga begäret.”
Barnen har en väldigt stor
betydelse i äktenskapet, utan att barnafödandet blir den
främsta grunden till att ingå äktenskap. Fader
Stăniloae citerar den Helige Johannes Chrysostomos´ord: ”Det
finns två skäl som ligger till grunden att äktenskapet
instiftades: att människan ska nöja sig med en enda kvinna
och att få barn. Men den viktigaste grunden är den första.
När det gäller fortplantningen, är denna inte ett
absolut måste för äktenskapet. Beviset är att
det finns många äkta par som inte kan ha barn. Därför
är den främsta grunden till att ingå äktenskap
att man får ett ordnat sexuellt liv.” Men, som man ser i
andra av hans skrifter, delar Johannes Chrysostomos uppfattningen att
äktenskapets mening är den andliga föreningen,
äktenskapet är för honom enhetens symbol, ”enhetens
anlete.” Han tillägger att visserligen kan äktenskapets
mening uppnås utan barn, men detta händer endast när
barnen fattas utan äkta parets vilja. ”När barnafödandet
undviks med avsikt, förfaller relationen mellan makarna till en
blott tillfredställelse av det kroppsliga begäret, som
därmed övergår till en syndig akt.”
Barnens viktighet består i att de
väsentligt berikar föräldrarnas gemenskap.
Ӏktenskapet utan barn blir fattigare i sin inre andliga
substans. Makarna blir i sådana fall ofta en självisk
förening i två, kanske en större själviskhet än
den ensammes själviskhet, eftersom en make har i den andra
nästan allt han behöver för att uppnå
materiell-kroppslig tillfredställelse och för att lida
mindre av ensamhet, jämfört med den som ensam sluter sig i
sin egoism. Genom barnen övervinner det äkta paret denna
egoism och öppnas mot de andra.” När barnen växer
behöver föräldrarna intensifiera sina relationer med
samhället. ”Pavel Florenski säger att samhället -
alltså även Kyrkan – består av duala enheter, inte
av individer, man kan säga, av molekyler, inte av atomer. Men
samhället behöver inte en barnalös familj på ett
absolut sätt. Familjen - inte individerna - främjar den
sociala, kyrkliga sammanhållningen. Familjens cell, samtidigt
som den inte löses upp i den kyrkliga eller sociala organismen,
måste kommunicera med de andra cellerna genom sitt gemensama
”blod”, barnen.
Allt detta, att föda och uppfostra
barn, att tjäna kyrkan och samhället, tillägger fader
Stăniloae, betyder att man tyglar sin egoism och detta är ett
kors att bära. Det är därför man sjunger en hymn
som tillägnas martyrerna vid bröllopets gudstjänst.
”Makarna som inte tyglar sin själviskhet i två blir till
slut ogenomskinliga även för sig själva...De blir till
en sluten grupp som en borg inom egna murar, endast kapabel av
tillgreppsakter och inte av givande akter.”
Att vara kristen innebär för
en familj ”att ständigt korsfästa den egna girigheten och
självtillräckligheten, att ständigt övervinna sig
själv”, säger fader Stăniloae. Han anser att dagens synd
när det gäller familjen är inte skilsmässan eller
bristen på ”anpassning” utan ”familiens självdyrkan,
att man inte vill se äktenskapet som något som är
orienterat mot Guds rike”, ”en sakramental ingång i Hans
närvaro.” Denna självdyrkan gör att den moderna
familjen går sönder så lätt, anser fader
Stăniloae, ”denna identifiering av familjen med framgången
och att man säger nej till att bära korset. Ett kristet
äktenskap ingås av två personer och deras trofasthet
gentemot den tredje – Gud – behåller de två i en äkta
enhet, dem emellan och med Gud. I själva verket är det
Kristus som fullgör äktenskapets Mysterium, men Han gör
detta genom att förena de två i Sig och dem emellan. ...Om
de skiljer sig från Honom, försvagas även deras
förening.”
Källa: http://www.crestinortodox.ro/nunta/casatoria-legatura-naturala-viata-intre-barbat-o-femeie-68990.html
Källa: http://www.crestinortodox.ro/nunta/casatoria-legatura-naturala-viata-intre-barbat-o-femeie-68990.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar