lördag 5 februari 2011

Om språk, inte minst om svenskan

Idag har jag försökt städa lite bland böcker och så har jag hittat några papper från en kurs i svenska, en hemtenta. Till min glädje hittade jag ett "försvarstal" för svenska språket och kan inte låta bli att inte skriva om det...eftersom det är ett ämne som sedan länge ligger mig varmt om hjärtat.

Jag är som bekant inte svenska och inte heller kan jag tyvärr påstå att jag behärskar svenska språket, men jag tycker inte om när det händer att svenskar talar nästan nedlåtande om sitt språk, som "fattigare" än till exempel engelska etc etc....Skönhet kan någon uppskatta även om han eller hon inte kan svenska perfekt; en sak är att det är rätt grammatikaliskt och idiomatiskt och en annan sak, mycket större, mer omfattande är att  det är vackert och inspirerande, ja att det till och med ger nytt liv åt det som var dött. Jag tycker att svenska är rikt och vackert och denna skönhet behöver upptäckas och återupptäckas av många, inte minst av svenskar...

Nu citerar jag från hemtentan något som ni säkert känner till, men snälla som är trötta på det "gammalmodiga", sucka inte och läs långsamt, mycket långsamt, och se på orden som man för första gången i livet ser en blomma öppnas:

Ärans och hjeltarnas språk! Hur ädelt och manligt du rör dig!
Ren är som malmens din klang, säker som solens din gång.
Vistas på höjderna du, der åskan och stormarna tala,
Dalarnas lägre behag äro ej gjorda för dig.
Spegla ditt anlet i sjön, och friskt från de manliga dragen
Tvätta det främmande smink, kanske det snart är för sent.

   Essaias Tegnér (1817)

Och, från samma hemtenta:

"På ren MTV-ish

Almost lost. Ja, ursäkta swenskan. Läste just Ultra, the ultimate youth magazine. Ultimata, om ni inte hänger med. Och äntligen förstår jag varför vi har så svårt att nå Ungdomen, vi på Dagens Nyheter.

But now I know. Det är så här man skriver, om man är with it. Och vill nå alla Målgruppers Målgrupper: magazinet går ut till 70.000 gymnasieungdomar i Sverige (Sweden). Wow. Femtiotvå (fifty-two) sidor, och bara ett par gammaldags, yxiga annonser för utbildning och kondomer skrivna helt på gamla trista, nördiga pluggspråket - när det finns real MTV-ish (but hell, they' re paying for it!)....

Några texter är tyvärr mest på gammelsvenska, and they suck. Men de ballare är fulla med the Right Stuff: ' indeed', 'stargazing', 'beach-babes'. Yeah. Eller Yo. Och så fyra sidor fashion and rock poetry (...). Hela uppslag med headlines på det enda språket som gäller. Högskolebilagan heter Exit och alla märkesannonserna är in English, what else?---

Lars Linder i DN 2000"

Inga kommentarer: